Een week in Rabat

1 maart 2014 - Rabat, Marokko

Ik kreeg de vraag wanneer ik weer een blog ging schrijven. Voor mijn gevoel was dat nog niet zo lang geleden. Is ook niet zo lang geleden. Maar op verzoek kan ik dat toch niet afslaan;-)

Mijn antwoord was dat ik niets beleefd had deze week, en daarom ook niets schreef. Het wederantwoord was dat dat ook wel een blog waard was, omdat de lezers anders zo'n vertekend beeld krijgen van het leven van een expat in Marokko. En dat is natuurlijk helemaal waar. Het klinkt natuurlijk wel of ik heel wat meemaak, maar de dagelijkse realiteit is eigenlijk heel gewoontjes.
Ik sta op, ontbijt met stokbrood en jam en Marokkaanse thee. Dan ga ik naar school, vier keer in de week om 09:00 les. Twee keer om 11:00. Dan zit ik de les Marokkaans of MSA (Standaard Arabisch/Fussa) uit. Als ik vroeg klaar ben is het zeer waarschijnlijk dat ik tot sluitingstijd op het instituut blijf hangen, als anderen nog les hebben. Zo niet dan ga ik na school rondhangen met medestudenten. Nog een kopje thee ergens drinken, of een van die overheerlijke sapjes. Of gewoon bank hangen, want ik heb nooit zin om al naar huis te gaan.Tot een uur of 8 's avonds, dan ga ik weer naar huis. Want dan vind ik het nog niet erg om alleen over straat te gaan en dan ben ik nog op tijd voor het Franse nieuws (daar versta ik tenminste nog iets van) en dan zijn mijn Amerikaanse sisters ook weer thuis. Daarna is het meestal etenstijd! Dat is altijd de moeite waard om voor thuis te komen! Behalve de koeienpoot dan... Dan moet er na 22:00 nog eens huiswerk gemaakt worden, soms...
Soms ga ik uit eten, dat kost toch niet meer dan zes euro ofzo. Still, al die kleine extra uitgaven maken toch dat ik hier iets meer geld uit geef dan ik begroot had.

En zo zijn er al vier weken voorbij gevlogen. Aankomende week is de eerste lesvrije week en dan zal ik mijn eerste tripje maken! Of eigenlijk: zeg maar gerust trip. Het is zo'n zeven uur reizen. En dan zijn we eigenlijk nog niet eens écht in het zuiden. We gaan naar het Atlasgebergte, en we verblijven in een hostel in Imlil, zo'n 400 km ten zuiden van Rabat. Het is vlakbij de Toubkal, de hoogste bergtop van Marokko. Op de heenreis blijven we nog een nachtje in Marrakesh. Ik vind het ontzettend leuk om eens geen stedentripje te gaan maken! En ook dat we niet te lang in Marraksh (Marrakesh in het Marokkaans) blijven plakken, aangezien ik daar in mei ook al een weekje ga bivakkeren met de Umojanen! :-) Gisteren hebben we een hostel geboekt en maandag vertrekken we. Last minute is hier geen probleem^^ Het temperatuurverschil tussen dag en nacht zal wel aanzienlijk zijn daar dus het wordt nog een opgave om mijn rugtas in te pakken.

Mijn laptop blijft lekker thuis. So expect another blog in a week!;-)

1. Mam:
    1 maart 2014
    geniet ervan xx
  2. Christie:
    2 maart 2014
    "Gewoon" of niet, weer een hartstikke leuk blog! En alvast heel veel plezier in Imlil!!! Foto's foto's foto's!!!