Surfin' through the week

10 februari 2014 - Rabat, Marokko

De eerste week is al weer voorbij gevlogen. En zoals de titel suggereert, gaat dat voorbij voordat je er erg in hebt. De tijd en de dagen nemen je mee, zoals het zeewater je surfboard meeneemt. Het voelt een beetje als slapen, eten, school, slenteren, slapen. Elke dag slaap ik als een blok, kapot van alle indrukken. Van de stad. Van de nieuwe mensen. Alles nieuw. Dat maakt dat het soms voelt alsof er weinig veranderd is het afgelopen jaar. Maar ik begin me al een beetje relaxter te voelen, met een beetje ritme en een beetje mensen om me heen. Soms vragen mensen daar ook gewoon naar, dat vind ik fijn. Ook het eetritme begint te wennen, loop niet meer halve dagen met trek rond:-P En ga ook meer mijn eigen gang bij mijn gastfamilie. Ik was nogal eens bang dat ze op mij zouden wachten, maar ze vinden zo ongeveer alles goed. Als ik maar goed oppasJ

De lessen zijn vooralsnog een beetje te makkelijk. Het Standaard Arabisch echt beginners, en Marokkaans Arabisch ook. Maar ik denk dat we snel op een niveau komen dat er ook weer nieuwe dingen voor mij voorbij komen. Binnen de groepen zitten best wel grote niveauverschillen. Dat is voor de studenten niet heel leuk maar ik snap dat het voor de docenten ook wel aftasten is.

In het weekend was het dus tijd voor wat leuks! Vrijdag lekker uit eten geweest, met een paar medestudenten. Het eten was niet heel speciaal maar het was gezellig, dat is het belangrijkst. De zaterdag hebben we besteed aan huiswerk maken, en een deel van zondag ook. Een van mijn Amerikaanse gastzusjes was voor de verandering ook eens in Rabat, en ze vroeg of ik plannen had voor het weekend. Nee, dat had ik niet (op huiswerk maken na). Ze wilde graag gaan surfen en mij was verteld dat ik dat vooral moest gaan doen, dus ja, eindelijk een beetje actie! Samen met nog een Amerikaanse, met z’n drietjes, gingen we op weg naar het strand. De golven leken best wel laag maar het bleken best wel stevige golven te zijn voor beginners, haha. Na de belangrijkste pose geoefend te hebben op het strand, gingen we het water in. Het lijkt in ieder geval makkelijker dan het is. Het is me twee keer gelukt eventjes op het board te staan. Maar het was echt superzwaar. In drie seconden neemt de golf je mee, en weer terug de zee in komen kost vijf keer zoveel tijd. De golven waren erg sterk en was dan ook echt kapot op het eind. Ben dus ook voortijdig er mee opgehouden want ik kon niet meer. Een dag later heb ik ook echt superveel spierpijn:-P en de hele avond had ik een superverstopte neus, waardoor mijn oren ook dicht zaten. Maar ga het zeker nog een keer proberen, want een keer is geen keer. En als ik er dan wat levender uit kom, koop ik een 12-rittenkaart zoals de Amerikaanse ladies en er zijn ook best wat NIMAR studenten die willen surfen, dus dat is best wel tof!

Op zondag gingen we nog eten met een groep. We gingen boodschappen doen in de medina. We hebben geleerd dat op zondag allesvroeg dicht gaat. Maar op zaterdag ook. En vrijdag en donderdag ook iets eerder. Kortom: een weekend is hier echt een weekendxD ik loop hier wel de avondvierdaagse elke week, denk ik.

Ik heb overigens eindelijk internet op mijn telefoon, dus kan nu af en toe (beeldloos) Viberen of skypen!

1. Christie:
    10 februari 2014
    Fantastisch, ook de conditie die je daar op gaat bouwen!
    Is de medina mooi?? Ik wil oohook!!!
  2. Nick:
    11 februari 2014
    Wow! Klinkt super Dinja! Geniet er van! En nog mijn complimenten voor de manier waarop je je stukjes schrijft, erg mooi en vermakelijk!