Marokkaanse mannen..

17 februari 2014 - Rabat, Marokko

Marokkaanse mannen. Ja daar wil ik wel even een verhaal over schrijven! Ik denk dat iedereen wel weet wat het clichébeeld is over Arabische mannen. Zo niet, blijf lezen.

Van tevoren was ik al gewaarschuwd door Saskia, dat Marokkaanse mannen je overal naroepen, naast je gaan lopen, etc., etc. Nu kan ik gelukkig vertellen dat het hier in Rabat niet heel erg is. Iemand had me verteld dat het in Rabat allemaal wel meeviel, omdat ze hier wel gewend zijn aan buitenlandse mensen. Inmiddels ben ik dan wel ‘benieuwd’ hoe het in andere Marokkaanse steden gesteld is.

Als je er enigszins opvallend uitziet (ik heb bijvoorbeeld een blauwe jas, om maar niet te spreken voor dames die blond haar hebben) of ze je aanhoren komen (als je hakken op loopt), hoor je misschien wat ‘psst psst’, of ‘ooh lala’. Het schijnt ook nog verschil te maken of je je haar vast hebt, of los. Veel mannen zeggen ‘bonjour, ca va?’ Vandaag kreeg ik voor het eerst ‘bonjour, ooh, money money money!’ te horen. Maar overdag is het geen probleem om je blik op oneindig te zetten en zijn er genoeg mensen op straat om gewoon door te lopen. Dan kun je zelfs nog wel bonjour terug zeggen.

Maar ’s avonds… Zoals ik eerder blogde werd ik vorige week door een man achtervolgd die met me uit eten wilde. Gisteren liep ik met Bo naar huis en kwam er een auto naast ons staan die ‘bonjour, ca va?’ zei. Toen zijn we maar omgedraaid en door gelopen. Maar op een gegeven moment moest ik toch alleen verder. Heel wat blikken en ‘psst’-jes verder kwam er een dikke Mercedes langs rijden. Ik had ze al eerder horen roepen, maar ze gingen langzamer rijden. Gelukkig voor mij zat er een andere auto achter, dus moest hij wel door rijden, maar de eerste afslag sloeg hij af en ging bij het zebrapad stil staan. Ik ben toen maar aan de overkant gaan lopen en ja hoor, toen reed hij weer door.

Tijdens het inleidende praatje vertelde een docent dat dit normaal was in Marokko, omdat er weinig andere manieren zijn om een vriend/vriendin te leren kennen. Ook dat je als vrouw hier nooit aandacht tekort hebt. Maar ik vind het bijna een belediging:-P als Europeaan weet je nooit of iemand oprecht in je geïnteresseerd is, of slechts een ticket naar Europa bent. Bovendien denken ze blijkbaar dat Europeanen zo cheap zijn. Het lijkt me interessant om eens in zo’n Marokkaans mannenhoofd te kijken. Overigens gebeurt het ook bij Marokkaanse vrouwen. Toevallig kwam ik een blog tegen van een Marokkaanse sociologiestudente die hier over schreef. Zij droeg een hoofddoek en maakt dit ook dagelijks mee, maar ook haar vriendin die in niqaab over straat gaat krijgt opmerkingen omdat haar ogen nog te zien zijn. Het is nooit goed, wat je ook aan hebt. Het werkt het best om blikken te vermijden. Het staat me eigenlijk niet aan om naar de grond te kijken, maar het werkt wel. De Marokkaanse studente vroeg zich ook af waar dit gedrag vandaan kwam. Immers, in de Qur’an staat niet alleen dat vrouwen hun blik moeten neerslaan en zich bescheiden moeten gedragen, dit geldt even zo goed voor mannen.

Overigens weet ik dat mijn gastfamilie het ook wel waardeert als ik me netjes kleed. Vorige week gingen we eten bij mijn ‘tante’ en ik had mijn vest opengeritst en mijn mouwen opgestroopt omdat het zo warm was, maar je zag dus wat van mijn hals en dat was niet oké haha. Gelukkig is mijn familie redelijk liberaal.  Maar in huis is het toch zo koud dat ik elke dag wel met een vest aan zit. Zaterdag ben ik op speurtocht geweest na een warm vest, die heb ik gevonden. En behalve dat ook nog twee leuke jurkjes, ook helemaal niet verkeerd. Een beetje feelgood shopping^^

Vrijdag ben ik voor het eerst ‘uit’ geweest. Toen ik vrijdag thuis kwam na en niet hele leuke dag vroegen mijn Amerikaanse zusjes of ik mee ging naar de kroeg. In eerste instantie wilde ik niet maar ben uiteindelijk toch mee gegaan en het was een hele goede beslissing. Wat was het gezellig! Bovendien een lekker wijntje gedronken, dat is nauwelijks te vinden hier. Zo’n avondje had ik wel even nodig.

Mes amies en les Pays-Bas, vous me manque!

1. Christie:
    19 februari 2014
    Oh damn, wat irritant kunnen die mannen toch zijn. En dat naar beneden kijken, daar zou ik ook niet veel mee kunnen hoor, maar als het beter is, dan toch maar doen. Kun je niet beter een taxi nemen 's avonds? Of zijn die er niet?
    Wijntjes drinken en shoppen, klinkt ook niet verkeerd!

Geniet er van dame!!!
  2. SamanthaBlok:
    14 maart 2014
    Marokkaanse mannen zijn echte charmeurs,ze houden van flirten.. ik vind de aandacht wel leuk van Mooie Marokkaanse mannen, trouwens Marokkaanse mannen zijn echt hele goede lovers in bed en zijn ook lekker flink groot geschapen heerlijk.